Mindfulness

afbeelding groeiende plantjes

Mindfulness training MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction)

“We don’t see things as they are,
we see them as we are.”

Anais Nin

Mindfulness is een krachtige, no-nonsense methode om minder stress te ervaren en meer uit het leven te halen. Je leert bewust om te gaan met stress en spanning. Het is een manier van hier, op dit moment, met bewuste aandacht aanwezig zijn, kijken, en ervaren.

Door je aandacht bewust te sturen leer je op een oordeelvrije, vriendelijke manier om te gaan met dat wat er op dit moment is. Door het bewustzijn van lichaam, denken en voelen te vergroten neem je je leven meer in eigen hand. Je gaat beter zien hoe je gewend bent te reageren en keuzes te maken. Dit schept ruimte om daar nieuwe manieren bij te vinden en zo met lastige momenten makkelijker om te kunnen gaan.
Dit geeft je de mogelijkheid meer van het leven te genieten, het leven voelt rijker en completer.

Wil jij de kwaliteit van je leven in handen nemen?

Met mindfulness leef je intenser en bewuster. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. Je hoofd wordt rustiger.

In acht weken leren we aandachtsoefeningen, bewegingsoefeningen, informele oefeningen (dagelijks leven) en meditaties, die de concentratie vergroten en de aandacht verdiepen. Na acht weken beschik je over een groot aantal technieken die je in de verschillende gebieden van je leven kunt gebruiken. Ervaring en onderzoek leert dat oefening blijvende effecten geeft, ook na de acht weken van de training.

Je kunt de golven in het leven niet bedwingen, wel kun je leren surfen.

“Zodra je je verbindt met de realiteit van dit moment,
zal de kracht van het leven
door je heen stromen.”

Eckhart Tolle

 

Andy Puccicombe, auteur van Headspace:


De officiele Mindfulness Based Stress Reduction heeft talloze mensen geholpen hun stress anders te hanteren en hun leven te verrijken. De meeste mensen die de training hebben gedaan geven later aan dat ze de oefeningen uit zichzelf zijn blijven doen, ook jaren later, vanwege de positieve effecten. In Engeland is het gebruikelijk dat mensen die vaker last hebben van depressiviteit aan deze training deelnemen.
Lees meer over MBSR.

“I’m not afraid of storms, for I’m learning how to sail my ship”

Louisa May Alcott

 

Reageren is niet mogelijk