Effectiviteit van Mindfulness

Wat zijn de effecten van Mindfulness?

De effecten van Mindfulness zijn wetenschappelijk bewezen, en het aantal wetenschappelijke onderzoeken neemt de laatste jaren onder invloed van de neurowetenschap nog steeds enorm toe.

Enkele resultaten van onderzoeken naar mensen die een 8-weekse Mindfulness training hebben gevolgd:

Minder spanning en onrust

Uit een onderzoek van Richard Davidson en Jon Kabat-Zinn blijkt dat mensen na slechts 8-weken Mindfulness training meetbaar minder spanningen en onrust ervaren. Daarnaast wordt in de hersenen veel meer activiteit gemeten in de hersendelen die verband hebben met positieve emoties. Een verrassend bij-effect is een meetbare verhoogde effectiviteit van de immuunfunctie. Na 8 weken Mindfulness training waren deze mensen dus meetbaar gelukkiger, meer ontspannen en gezonder.

Reductie van stress met 40%

Onderzoekers van Ohio State University’s Wexner Medical Center deden wetenschappelijk onderzoek onder medewerkers van een Intensive Care Unit, waar de stress voortdurend hoog is. Uit het onderzoek bleek dat al na 8 trainingssessies de stress onder de medewerkers was gedaald met 40%.

Minder gepieker

Onderzoekers Dawn Querstret en hoogleraar Mark Cropley van de University of Surrey vergeleken 19 studies en kwamen tot de conclusie dat Mindfulness trainingen succesvol zijn in het terugbrengen van zorgen die ons teisteren en die op hun beurt weer leiden tot stress.

Beter geheugen en leervermogen

Wetenschapper Antoine Lutz toonde aan dat gevorderde Mindfulness beoefenaars in staat zijn gammahersengolven met een hoge amplitude te genereren. Deze hersengolven zijn een meetbare indicatie voor een uitstekend geheugen en een goed leer- en waarnemingsvermogen. Daarnaast bleek uit zijn onderzoek dat dit vermogen niet alleen het geval is direct na het mediteren maar ook als ze niet mediteren aanwezig blijft.

Sneller herstel na ziekte

Uit een onderzoek van Jon Kabat-Zinn bleek dat psoriasis patiënten na een 8-weekse Mindfulness training sneller genezen. De methodologie was eenvoudig: alle deelnemers kregen dezelfde behandeling maar slechts de helft kreeg gedurende de periode van behandeling Mindfulness instructies.

Conclusie

Als je het geheel van onderzoeken bekijkt én de effecten die we feitelijk zien bij deelnemers aan onze Mindfulness trainingen is de som van de conclusies:

  • Door Mindfulness training ervaren mensen minder stress en onrust, hebben minder last van piekeren, ze kunnen beter met stressvolle situaties omgaan
  • Mindfulness training maakt dat mensen zich beter kunnen concentreren, beter kunnen leren en een beter geheugen krijgen
  • Mindfulness training heeft positieve effecten op de gezondheid, fitheid en het herstel na ziekte
  • Mindfulness training verhoogt het algehele gevoel van tevredenheid en geluk
  • Mindfulness training maakt mensen zelfbewuster en verhoogt het zelfvertrouwen
  • Mindfulness training verbetert het zelf-management systeem van mensen
Bron: maxximize.nl

Uit andere onderzoeken blijkt:

  • Mensen met depressieve klachten laten 50% minder terugval zien na meer dan 2 depressieve periodes, dan de gebruikelijke benadering zoals “praten en pillen”.
  • Afname van lichamelijke en psychologische klachten
  • Een positieve verandering in leefstijl en verbetering van kwaliteit van leven
  • Leven en leren vanuit contact met uw intuïtie in plaats vanuit alleen denken
  • Beter leren ontspannen, verbeteren van energie en zelfvertrouwen
  • Beter slapen en in slaap komen
  • Beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen
  • Optreden van positieve fysiologische veranderingen zoals de toename van de spiegelneuronen in het lichaam waardoor de mogelijkheid van “inleven in een ander/ empathie” toeneemt.
  • Naast het voorkomen van terugval bij depressie is mindfulness bij uitstek geschikt als preventieve module bij angst, burn-out, lichte depressieve klachten

 

Reageren is niet mogelijk